LOGOPEDA

15.12.2020r.

Witam.

Zapraszam na drugą część ćwiczeń pionizujących język.

ĆWICZENIA NA PIONIZACJĘ JĘZYKA

  1. Huśtawka – przy otwartej buzi podnosić i opuszczać czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby
  2. Świnka – mlaskać
  3. Konik stuka kopytkami  – kląskać
  4. Glonojad – przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi
  5. Wiewiórka maluje sufit – oblizywać podniebienie czubkiem języka ( pędzlem ) przy otwartej buzi
  6. Biedronka lub muchomor – „malować” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi
  7. Dzięcioł – „stukać” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej buzi
  8. Zlizywać z wałka dziąsłowego ( górka za górnymi zębami ) nutellę, miód, dżem lub serek (czubkiem języka przy otwartej buzi )
  9. Trzymać między wałkiem dziąsłowym a czubkiem języka drażetkę, rodzynkę,
    kawałek chleba, wafelka, ciastka lub parówki przy otwartej buzi. Kto dłużej utrzyma?
  10. Przykleić do wałka dziąsłowego kawałeczek opłatka lub chrupka. Odklejać czubkiem języka przy otwartej buzi
  11. Trzymając czubek języka „ przyklejony” do podniebienia tuż za zębami otwierać i zamykać buzię
  12. Nauka unoszenia języka za górne zęby (kilkanaście razy dziennie, przed  lustrem).
  13. Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp..
    w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  14. Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
  15. Zlizywanienutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  16. Konik jedzie na przejażdżkę– naśladuj konika stukając czubkiem języka
    o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  17. Winda– otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą
    – raz do góry, raz do dołu.
  18. Karuzela– dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  19. Chomik– wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  20. Malarz– maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  21. Młotek– wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek
    i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  22. Żyrafa– ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
  23. Słoń– ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole,
    z prawej i lewej strony.
  24. Mówimy do dziecka: Połóż język w zaczarowanym miejscu, zaparkuj
    w garażu (za górnymi zębami). Trzymaj go tam przez cały czas, zamknij zęby, uśmiechnij się szeroko i połknij ślinę.

Z ćwiczeniami pionizacji języka ściśle wiążą się: ćwiczenia prawidłowego połykania:

ETAP I

  • Nauka unoszenia języka za górne zęby (kilkanaście razy dziennie, przed  lustrem).
  1. Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp..
    w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
  1. Zlizywanienutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  2. Konik jedzie na przejażdżkę– naśladuj konika stukając czubkiem języka
    o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  3. Winda– otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą
    – raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela– dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik– wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  1. Malarz– maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  2. Młotek– wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek
    i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  3. Żyrafa– ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
  • Słoń– ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole,
    z prawej i lewej strony.

ETAP II

( jeżeli dziecko potrafi zawsze wskazać „zaczarowane miejsce”)

  1. Połykanie śliny.

Połykaniu nie może towarzyszyć napięcie warg, które nie powinny stawiać oporu przy ich rozchyleniu.

ETAP III

III.     Połykanie płynów.

Ćwiczenia stosujemy kilkakrotnie w ciągu dnia (w sumie przez 20 – 30 minut). Picie płynów odbywa się porcjami. Dziecko bierze do ust niewielki łyk. Wcześniej prosimy, żeby poczekało na hasło „połykamy”. Polecamy, aby uniosło język do góry, zamknęło zęby, rozchyliło wargi
i dopiero teraz połknęło płyn.

Z pozdrowieniami.
Pani Ania-logopeda

Lokalizacja