15.12.2020r.
Witam.
Zapraszam na drugą część ćwiczeń pionizujących język.
ĆWICZENIA NA PIONIZACJĘ JĘZYKA
- Huśtawka – przy otwartej buzi podnosić i opuszczać czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby
- Świnka – mlaskać
- Konik stuka kopytkami – kląskać
- Glonojad – przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi
- Wiewiórka maluje sufit – oblizywać podniebienie czubkiem języka ( pędzlem ) przy otwartej buzi
- Biedronka lub muchomor – „malować” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi
- Dzięcioł – „stukać” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami – przy otwartej buzi
- Zlizywać z wałka dziąsłowego ( górka za górnymi zębami ) nutellę, miód, dżem lub serek (czubkiem języka przy otwartej buzi )
- Trzymać między wałkiem dziąsłowym a czubkiem języka drażetkę, rodzynkę,
kawałek chleba, wafelka, ciastka lub parówki przy otwartej buzi. Kto dłużej utrzyma?
- Przykleić do wałka dziąsłowego kawałeczek opłatka lub chrupka. Odklejać czubkiem języka przy otwartej buzi
- Trzymając czubek języka „ przyklejony” do podniebienia tuż za zębami otwierać i zamykać buzię
- Nauka unoszenia języka za górne zęby (kilkanaście razy dziennie, przed lustrem).
- Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp..
w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
- Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
- Zlizywanienutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
- Konik jedzie na przejażdżkę– naśladuj konika stukając czubkiem języka
o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Winda– otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą
– raz do góry, raz do dołu.
- Karuzela– dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
- Chomik– wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
- Malarz– maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
- Młotek– wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek
i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
- Żyrafa– ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
- Słoń– ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole,
z prawej i lewej strony.
- Mówimy do dziecka: Połóż język w zaczarowanym miejscu, zaparkuj
w garażu (za górnymi zębami). Trzymaj go tam przez cały czas, zamknij zęby, uśmiechnij się szeroko i połknij ślinę.
Z ćwiczeniami pionizacji języka ściśle wiążą się: ćwiczenia prawidłowego połykania:
ETAP I
- Nauka unoszenia języka za górne zęby (kilkanaście razy dziennie, przed lustrem).
- Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp..
w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
- Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
- Zlizywanienutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
- Konik jedzie na przejażdżkę– naśladuj konika stukając czubkiem języka
o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Winda– otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą
– raz do góry, raz do dołu.
- Karuzela– dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
- Chomik– wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
- Malarz– maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
- Młotek– wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek
i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
- Żyrafa– ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
- Słoń– ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole,
z prawej i lewej strony.
ETAP II
( jeżeli dziecko potrafi zawsze wskazać „zaczarowane miejsce”)
- Połykanie śliny.
Połykaniu nie może towarzyszyć napięcie warg, które nie powinny stawiać oporu przy ich rozchyleniu.
ETAP III
III. Połykanie płynów.
Ćwiczenia stosujemy kilkakrotnie w ciągu dnia (w sumie przez 20 – 30 minut). Picie płynów odbywa się porcjami. Dziecko bierze do ust niewielki łyk. Wcześniej prosimy, żeby poczekało na hasło „połykamy”. Polecamy, aby uniosło język do góry, zamknęło zęby, rozchyliło wargi
i dopiero teraz połknęło płyn.
Z pozdrowieniami.
Pani Ania-logopeda