Logopeda

17.06.2020 r.

Witam serdecznie,

Zapraszam do ćwiczeń aparatu artykulacyjnego:
ĆWICZENIA WARG
Spróbujemy pokazać jak wyglądają:
-wesołe usta / płaskie wargi – rozciągnięte od ucha do ucha, jak przy głosce e, dodatkowo kąciki warg uniesione jeszcze ku górze /
-smutne / podkówka z warg /
-obrażone / wargi nadęte /
-złe /wąski, cienki pasek/
  cmokanie – posyłanie buziaczków
  chcemy pocałować mamę, ale ona jest daleko-musimy wysunąć wargi do przodu, cmokamy
  spróbujemy pokazać jaki pyszczek ma rybka / wargi wysunięte do przodu, rozszerzone na końcu/
  zabawa w wąsy – utrzymanie słomki między nosem w wargą górną
  deszcz – -schwytanie wargami kropli deszczu/ uniesiona do góry głowa, wargi „chwytają” krople; dziecko je „wypija”
  utrzymaj prosto samymi wargami słomkę, rurkę, lizak
  parskanie wargami – zabawa w motor
  naśladowanie głosów  pojazdów – wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o naśladowanie samochodu policyjnego, i-u naśladowanie karetki pogotowiae-u naśladowanie straży pożarnej
jak warczy zły pies – szczerzymy zamknięte zęby, tak aby dziąsła były widoczne, mogą towarzyszyć złowrogie warczenia
konik i woźnica – konik „ kląska „ naśladując odgłos kopyt, woźnica woła prrr.
pokażmy jak wygląda ryjek świnki – wargi wysunięte do przodu, lekko rozchylone na brzegach
ĆWICZENIA JĘZYKA
pokaż język / tak jak czasem jesteś niegrzeczny
jak żmija porusz żądłem /długi , cienki, ruchliwy język, wysuwający się we wszystkie strony
wysuwanie języka na brodę- zabawa ”  zmęczony pies
kukułka wylatuje z dziupli – wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej / bez kontaktu z zębami /
Spróbujemy zrobić z języka:
-szpilkę /jeszcze cieńszy język/
-skocznię narciarską lub zjeżdżalnię
-koci grzbiet
-łyżkę /język lekko stulony z uniesionym do góry końcem /
-łopatkę/ płaski , szeroki język/
-rurkę/ chcemy wypić sok, ale nie mamy czym/
*język na defiladzie –mama liczy do czterech, dziecko wykonuje energicznie ruchy języka kolejno na górną wargę, do lewego kącika ust, na dolną wargę i do prawego kącika.
 *pyszny cukierek – dzieci wypychają raz jeden policzek ostrym czubkiem języka, udając że trzymają w buzi landrynkę, można sprawdzić twardość „ cukierka” dotykając policzek palcem
oblizywanie łyżeczki z resztką kremu, miodu, marmolady ….,
 *pokaż jak :kot pije mleko – /szybkie ,krótkie ruchy języka w przód, do góry, i do tyłu, kotek oblizuje się /czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi /, mlaska – zlizywanie mleka z talerzyka
*jedziemy jak konik – czubek języka uderza o podniebienie i z klaśnięciem opada na dół, ćwiczenie wykonujemy naprzemiennie przy zaokrąglonych ustach / jak u / i odwiedzionych / jak e / wargach, dźwięk nabiera głębi, uzyskuje się charakterystyczny odgłos bardzo dobrze naśladujący uderzenie kopyt o podłoże
koń idzie wolno, przyspiesza ,biegnie,  porusza się naprzemiennie raz szybciej raz wolniej, przy czym; parska, chrapie, śmieje się„ iha – ha”
*zziajany piesek – naśladowanie zmęczonego psa, który oddycha głośno, z językiem mocno wysuniętym do przodu na brodę, opowiadając o psie można wplatać elementy z innych ćwiczeń – pies je , zlizuje językiem ,szczerzy zęby, gryzie coś, ziewa, mlaska
ĆWICZENIA POLICZKÓW
robimy z buzi duży, duży balon , powoli wypuszczamy z niego powietrze albo nagle pęka
na dole / u góry / przy zaciśniętych wargach nabieramy dużo powietrza tworząc balon, potem przesuwamy powietrze kolejno do lewego i prawego policzka, następnie pod górną i dolną wargę
może widziałeś chomika jak trzyma w policzkach swoje zapasy? –pokaż jak wyglądał?
dmuchamy na talerzyk zrobiony z dolnej wargi
chudniemy / wciągamy silnie policzki do wewnątrz tak, by ściśle obejmowały zęby tworząc wklęśnięcie
rybce brakuje powietrza / przy zaciśniętych  zębach maksymalnie otwieramy wargi
co się stało z naszymi ustami? Raz są z jednej strony twarzy, raz z drugiej / wargi i policzki silnie ściągamy raz w lewo, raz w prawo /
Powodzenia i pozdrawiam.
Pani Ania-logopeda

Lokalizacja