04.06.2020 r.
Dzień dobry,
LOGOPEDIA W KUCHNI
…czyli jak w terapii logopedycznej wykorzystać to, co mamy w domu.
Dzisiaj…
SMAKOŁYKI
– Zlizywanie czubkiem języka, przy szeroko otwartych ustach,
z podniebienia np. nutelli, opłatka.
– Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu pudrowego cukierka lub rodzynki. Ćwiczenie wykonujemy przy szeroko otwartych ustach. Trzymając cukierek możemy na zmianę otwierać i zamykać usta.
– Oblizywanie ust posmarowanych np. miodem, dżemem, nutellą (ćwiczenie wykonujemy przy szeroko otwartych ustach).
– Zlizywanie czubkiem języka rozsmarowanego na talerzu
dżemu, miodu, keczupu itp. w kształcie np. koła, serca, kwiatka.
– Zbieranie czubkiem języka z talerzyka lub serwetki
pojedynczych ziarenek ryżu preparowanego.
– Trzymanie wargami i zębami nitki z zawiązanym na niej cukierkiem.
– Jedzenie słonych paluszków bez przytrzymywania ich dłonią.
– Wciągamy spaghetti bez użycia rąk
– Dmuchamy na chrupki kukurydziane zawieszone na nitce
następnie zjadamy je bez użycia rąk
– Kreślimy szlaczki, litery na tacy z rozsypaną kaszą, ryżem itp.
równocześnie powtarzamy problematyczne głoski.
– „Kopciuszek” – na talerzu rozsypujemy kilka ziaren kaszy i kilka ziaren ryżu. Dziecko wybiera do jednej miseczki kaszę, do drugiej ryż. Za każdym razem powtarza „kasza”- „ryż” – utrwalamy wymowę głoski [sz], równocześnie tworzymy kategorie.
Smacznego!;-)
Z pozdrowieniami.
Pani Ania-logopeda.